27 May 2011

Allaahu akbar .

Setiap manusia mesti ada permasalahan dalam kehidupan kita , baik masalah peribadi , keluarga , teman dan masih banyak lagi masalah yang selalu menjadi penghadang  kita dalam menjalani kehidupan ini . Kadang2 terasa tertekan sangat boleh membuat kita berfikir kurang jernih . Hanya dengan semangatlah kita dapat menghadapi semua masalah yang menjadi penghadang kita , semangat untuk maju , semangat untuk masa depan , semangat yang terbaik untuk diri kita , keluarga kita , sahabat kita , dan semua orang yang ada di sisi kita .

Dalam menghadapi segala masalah yang menimpa diri kita , kadang2 kita rasa nak menyerah dan putus asa saja , bila memikirkan kita seorang saja yang menempuh dugaan itu dan ini . Emmm .. tak ada manusia sempurna di dunia ini . Semua ada kekurangan , yang sempurna hanyalah milik-Nya .

Cara terbaik untuk tenteramkan jiwa kita yang kadang2 sedang dilanda kecewa , sedih dan sebagainya . Bersyukur dengan kurniaan Allah adalah cara terbaik untuk mendamaikan kita . Dan berdoalah dengan rendah diri apabila menghadap-Nya . Allah pasti akan menunjukkan kebesaran-Nya bagi hamba2-Nya yang tidak putus asa walau bagaimana besar sekalipun ujian yang ditimpa .

Kadang2 jugak , kita beranggapan Tuhan tidak memakbulkan doa2 kita . Hakikatnya Tuhan maha adil dan sentiasa akan mengotakan janji2-Nya . Tapi kadang2 jugak kita gagal memahami hikmah disebalik segala keputusan Allah .  Kita jugak tidak sedar akan hikmah disebaliknya .

Ada masanya , Allah tidak memperkenankan permintaan hamba2-Nya sebab Allah akan lakukan yang lebih baik untuk kita semua .
Ada masanya jugak , Allah menangguhkan untuk memperkenankan sesuatu permintaan tapi dikurniakan ganjaran pahala di akhirat kelak sebagai ganti .

Tetapkan pada diri masing2 , berdoalah kepada Tuhan dengan suara merendah diri . Pada masa yang sama , kita mesti berusaha untuk membaiki kekurangan dan kelemahan diri .
Aku berkata untuk diri aku sendiri . Tapi , apa salahnya kalau nak share sekali :)

No comments:

Post a Comment